Archief

Archief voor de ‘tablet’ Categorie

Nieuws uit Wenen: tablets nog steeds hot voor krantenuitgevers

11 oktober 2011 Rick van Dijk View Comments
Kindle Fire

Kindle Fire

Gisteren was de eerste dag van de World Newspaper Week in Wenen. In de week van 10 tot 15 oktober vinden drie door de World Association of Newspaper (WAN) georganiseerde evenementen plaats: de IFRA expo, het Worldnewspaper Congres en het World Editors forum. Daarnaast vinden er nog andere evenementen plaats, zoals het International E-reading & Tablet Conference dat op dinsdag 11 oktober plaatsheeft. Op maandag 10 oktober was de eerste dag van de IFRA, een beurs met heel veel bedrijven die aan krantenbedrijven toeleveren. In toenemende mate zijn dat toeleveranciers van digitale systemen om bijvoorbeeld op tablets te kunnen publiceren. In een van de grote beurshallen was een hoekje ingericht, Media Port genaamd, waar thema’s behandeld werden. Op 10 oktober was dat onder meer tablet publishing, waarbij enkele krantenbedrijven lieten zien hoe zij de tablet hebben omarmd. Dat doen zij ieder op eigen wijze en ik zal hierna een paar voorbeelden.

iPad als krant
De Standaard uit België wil de iPad-lezers zoveel mogelijk het gevoel geven een krant te lezen: het design is niet gericht op clicken maar op scrollen en de app bevat kwalitatief goede (achtergrond)verhalen met een kop en een staart. De app bestaat sinds september 2010 en is redelijk succesvol met gemiddeld 3700 betaalde downloads per dag. Om de content op de iPad te krijgen maakt De Standaard gebruik van een zogenaamde ‘template drive approach’. Dat doen ze echter bijna allemaal: iedereen werkt met templates die ’smart’ of ‘intelligent’ zijn en die de content min of meer automatisch kunnen inlezen. Bij de een is de content voor de krant of het tijdschrift leidend (zoals bij de Italiaanse L’Espresso) waardoor soms nog zaken handmatig aangepast moeten worden, bij de ander is het CMS leidend en kunnen verschillende ‘kanalen’ (papier, tablet of smartphone) vrijwel automatisch gevuld worden, zoals bij Salzburger Nachrichten. Bij deze Oostenrijkse kwaliteitskrant is de iPad-versie van de krant, anders dan bij De Standaard, een geheel eigenstandige uitgave met video en interactieve elementen. Het is de bedoeling dan deze tablet-editie van de krant in november verschijnt, zeven dagen per week om acht uur ’s ochtends. Klinkt veelbelovend. In Nederland heeft NRC handelsblad soortgelijke plannen aangekondigd.

Native en web bases apps
Wordt in de hiervoor genoemde voorbeelden gekozen voor een native iPad- app; Shaw Media, een uitgever van lokale kranten zoals de Northwest Herald in de omgeving van Chicago, kiest voor web based apps. Overigens uitsluitend voor de iPad, dat dan weer wel. Grote voordeel volgens de uitgever is dat er veel beter inzicht is in wie de gebruiker is en wat hij of zij doet. Uit de gebruikersstatistieken blijkt bijvoorbeeld dat de meeste bezoekers van de internetsite tussen de middag langs komen; met de iPad wordt de site echter vooral ’s avonds bezocht. Verder groeien de bezoekcijfers bij de mobiele versies van de nieuwssites het hardst.

Trends en issues
Naast enkele krantenmannen (behalve de dame van de WAN die de presentaties aan elkaar praatte, waren het uitsluitend mannen) kwamen ook enkele consultants aan het woord. Aan de orde waren onder meer de willingness to pay en general issues met betrekking tot tablets. Het gepresenteerde onderzoek met betrekking tot de betalingsbereidheid is te vinden op de fticonsulting.com. Meest opvallende uitkomsten zijn dat tablet-gebruikers andere nieuwsvoorkeuren hebben dan internetgebruikers en dat de betalingsbereidheid het grootst is bij degenen die gewend zijn te betalen voor de papieren krant. Advies derhalve aan de krantenuitgevers: haal eerst en vooral krantenlezers over om op de (betaalde) tableteditie over te stappen.

Opvallend was overigens de grote voorkeur voor de iPad die aan de dag werd gelegd, zelfs in het geval van web bases apps. Daarnaast verwacht met echter veel van de Kindle Fire. Amazon wordt gezien als een nieuwe key player, waarbij -anders dan bij Google- het laten betalen voor content veel meer in de genen zit. Andere tips voor de krantenuitgevers (behalve het obligate: pas je workflow aan): ontwikkel een social media strategie (’mobile devices push the social web‘) en blijf je producten ontwikkelen (’the permanent beta‘).

What should Apple do?

24 februari 2011 Rick van Dijk View Comments

Apple event 2 maartNee, dit stukje gaat niet over de opvolging van Steve Jobs. Wel over konijnen, hoge hoeden en nieuwe Apple-producten.

iPad2
Op 2 maart presenteert Apple de nieuwe iPad, zoals uit de aankondiging hiernaast valt af te leiden. Waarschijnlijk is de nieuwe iPad lichter, heeft een beter scherm, een snellere processor en een camera aan de voorkant, zodat Facetime gebruikt kan worden. En waarschijnlijk géén USB-poort.

Konijnen
Of de presentatie door (de vandaag jarige)* Steve Jobs wordt gedaan is niet duidelijk. Want zijn gezondheid laat te wensen over.  En Steve Jobs is essentieel voor Apple, zoals in dit (vertaalde) artikel in De Pers wordt betoogd: “Het succes van Apple is bijna helemaal gebaseerd op het vermogen van Jobs en zijn hoofd designer, Jonathan Ive, om ‘konijnen uit de hoed te toveren’, door producten van ongeëvenaarde schoonheid en functionaliteit te ontwikkelen.” Zoals bijvoorbeeld de vernieuwde MacBook die vandaag werd gepresenteerd.

Nieuwe producten
Maar met het vernieuwen van producten zoals de iPad en de Macbook gaat Apple het, met of zonder Steve Jobs, niet redden. Wel, zoals ze eerder hebben laten zien, met het heruitvinden van reeds bestaande producten. Toen Apple met de iPod kwam, bestond de mp3-speler al enige tijd en op de tablet had Microsoft al een tijdje zijn tanden stukgebeten, toen Apple met de iPad kwam. Welke producten zouden nu voor heruitvinding in aanmerking komen, oftewel, welke konijnen zijn nog uit de hoge hoed te toveren? Voor de vuist weg kan ik er een paar bedenken**:

- Een spelcomputer. Voor de iPad en iPhone zijn immers al vele games ontwikkeld.***

- Een thuisserver. Wat zou het heerlijk zijn om alle mp3’s, foto’s en films op een Apple-servertje op te slaan en af te kunnen spelen op de iPhone, iPad en MacBook (thuis en onderweg).

Mediabox
Er is natuurlijk al Apple TV en Apple heeft ook een server gebaseerd op de MacMini in de aanbieding, maar beiden zijn tot nu toe geen groot succes.**** Waarom de Apple TV niet uitgebreid tot een mediabox die dienst doet als home server, game console en, waarom ook niet, als (digitale) tv-tuner? Ik geloof vast dat die er komt. Nu alleen nog een kekke naam er voor bedenken… (iRabbit? Anyone?)

Update 28/03/11: De plannen worden volgens analisten steeds concreter met Apple’s Smart TV.

* Net als ik overigens, maar dat terzijde.

** Waar Apple mij ook een plezier mee zou doen, maar ook dat terzijde, is mij een upgrade aanbieden van alle nummers in iTunes die ik jaren geleden zelf van CD in mp3 heb omgezet, maar in een te lage bitrate. Voor pakweg 10 eurocent per nummer (waar ik ooit al het volle pond voor heb betaald) zou Apple aan mij een goede klant hebben.

*** Dat Apple al bezig is met het ontwikkelen van een game console, zou onder meer blijken uit de code van de laatste beta van iOS 4.3, waarin op een aantal plekken de term “ATVGames” opduikt en dat wijst op de mogelijkheid om spelletjes te spelen op de Apple TV.

**** En bovendien is de Apple TV nog niets eens in Nederland verkrijgbaar (behalve als import). Zal vast weer met rechtenkwesties van content te maken hebben.

Nieuws op maat op de iPad? Ja graag!

ipad+news

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: ik heb geen abonnement meer op een papieren krant *). Kranten lezen doe ik nog wel, maar dat is ofwel een gratis exemplaar (bij voorkeur De Pers) of een los aangeschaft exemplaar (het FD door de week en het AD vanwege het regionale nieuws in het weekend). Verder kijk ik het journaal (op tv of via de iPhone/iPad), browse door nu.nl of lees RSS-feeds. Waarom heb ik geen abonnement meer? Te veel geld voor nieuws dat niet op mijn behoeften is toegesneden. De krant wil alles voor iedereen zijn en dat lijkt prachtig, maar waarom zou ik daarvoor betalen? Verderop meer daarover.

Digitale krant
De digitale krant heeft in potentie voor mij betere papieren. Ik heb enige tijd terug een jaar een abonnement gehad op de digitale NRC voor de iLiad van iRex. Het lezen daarvan was echter geen onverdeeld genoegen, dus daar ben ik gauw mee opgehouden. Wat dat betreft zien de digitale edities van kranten voor de iPad er een stuk beter uit. In Nederland zijn die er overigens nog nauwelijks **).  NRC is één van de weinige kranten waar je een abonnement op de digitale krant voor de iPad kunt nemen ***). De krant is op twee manieren te lezen, zowel in de traditionele kranten lay-out als in een meer lineaire vorm. Maar enige verrijking van de content (extra foto’s, video, hyperlinks, het delen van content, advertenties) is ver te zoeken. Verder heeft de Persgroep aangekondigd ‘hoogstwaarschijnlijk in september’ met een iPad-app voor zijn kranten te zullen komen. Afgaande op dit artikel in de Volkskrant valt te vrezen dat de iPad-app vergelijkbaar zal zijn met die van NRC ****). Zowel NRC als Volkskrant zijn overigens ook met Pressreader te lezen, een app die toegang biedt tot honderden internationale kranten die per stuk zijn aan te schaffen (voor 99 dollarcent) of allemaal tegelijk toegankelijk zijn voor 10 dollar in de maand. Het is mogelijk de kranten te doorzoeken, vergelijkbare artikelen te vinden en artikelen te mailen. Veel waar voor je geld dus.

NU.nl
In vergelijking met de Nederlandse kranten doet NU.nl het een stuk beter door een dag voor de officiële introductie van de iPad in Nederland met een eigen app te komen. De app ziet er prachtig uit met video, foto’s, populaire onderwerpen op twitter, de mogelijkheid om berichten te delen via twitter (helaas niet via de mail) en is bovendien gratis. Volgens mij bouwt NU.nl hiermee een voorsprong op die voor de Nederlandse kranten moeilijk in te halen zal zijn, zeker als ze vast blijven houden aan een digitale krant met een statisch karakter.

Bereidheid om te betalen
Om consumenten (en dus ook mij) te laten betalen voor nieuws, is echter meer nodig dan een app als van NU.nl. Al langer pleit ik voor een iTunes model voor nieuws. Ik citeer even uit eigen werk (april 2009):

Al eerder ben ik op basis van de long tail tot de gedachte gekomen dat een iTunes-achtig model waarschijnlijk een oplossing biedt, al dan niet gekoppeld aan de mogelijkheid van microbetalingen (zoals legalsounds.com) of een abonnement (zoals Last.fm). Kern van dit model: het stelt de gebruiker centraal, de content is op itemniveau beschikbaar, het aanbod is groot en makkelijk doorzoekbaar, er is een gebruiksvriendelijke interface, de gebruiker is bereid te betalen voor de content èn er is een gebruiksvriendelijk apparaat waarop de content geconsumeerd kan worden. Als het met muziek lijkt te werken, waarom dan niet met nieuwsitems?

Het gebruiksvriendelijke apparaat is er inmiddels en ook lijkt de consument bereid te betalen voor nieuws op maat, zoals bleek uit recent onderzoek dat in opdracht van het Stimuleringsfonds is uitgevoerd door PWC. En ook een Amerikaans onderzoek biedt aanwijzingen in die richting. Kortom, iedereen is er klaar voor. Nu de Nederlandse krantenuitgevers nog.

*) En dat al ruim twee jaar niet meer. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar wel als je werkt waar ik werk.
**) Enkele buitenlandse voorbeelden: de Wall Street Journal (gedeeltelijk gratis en verrijkt met video, foto’s en reclame), The Guardian (nieuwsfoto’s), New York Times (gratis selectie van artikelen) en USA Today (meest uitgebreide en bovendien gratis).
***) Tot voor kort kon je daar een gratis proefabonnement voor zes weken op nemen, maar dat aanbod is volgens mij vervallen.
****) Deze aankondiging kon natuurlijk niet uitblijven nadat bekend was geworden dat de voormalige hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Broertjes, had laten weten nog nooit een iPad te hebben vastgehouden.

De iPad als e-book reader

Amazon Kindle app

Amazon Kindle app

Zoals ik hier eerder liet weten, heb ik nu ruim een maand een iPad en ik doe er veel mee: feeds lezen, film en series kijken, e-mails schrijven, muziek luisteren, etc. Maar boeken lezen deed ik eigenlijk niet. Toch ben ik afgelopen weekend maar eens een boek gaan lezen dat ik via de Kindle-app gedownload had. En ik moet zeggen: het bevalt eigenlijk wel, vooral op een warme zomeravond als het buiten wat donkerder begint te worden is zo’n iPad ideaal. Overdag (en zeker in direct zonlicht) is het minder prettig leesbaar, maar in de schaduw nog alleszins aanvaardbaar.*)

Het sociale lezen

Het sociale lezen

Het sociale lezen
Bij het lezen van dat boek kwam ik een stuk tekst tegen dat was onderstreept: dat bleek een stuk te zijn dat door andere lezers werd gewaardeerd. En dat introduceert een nieuwe, sociale dimensie aan het lezen. Niet alleen: de mensen die dit boek kochten vonden dat boek ook leuk, maar ook: andere lezers waardeerden vooral die en die passages. Zet al die passages op een rijtje en je kunt snel door een boek hoppen. Minder geschikt voor romans, maar voor alle management- en studieboeken een uitkomst lijkt mij.


*) Met de Kindle-app op je iPhone kun je bovendien het boek verder lezen op het punt waar je gebleven bent. Erg handig voor verloren momenten als je je iPad niet bij je hebt.

Categorieën:tablet Tags:, , ,

iPad als venster op de wereld

iPad

Nu ik ruim een maand over een iPad beschik, is het tijd voor een evaluatie. Waar gebruik ik de iPad allemaal voor, wat mis ik nog en wat niet? En wat voor apparaat is het eigenlijk? Een e-reader? Een iPod Touch XL? Een passief media-apparaat?

iPad als mediapad
Om met het laatste te beginnen: een iPad is wat ik een mediapad zou willen noemen: geschikt voor het consumeren van verschillende soorten media, zowel tekst en foto’s als muziek en video. Ik gebruik hem dagelijks: om te surfen op de bank, muziek te luisteren in de trein, een aflevering van een tv-serie te kijken in bed *) of om rss-feeds (met Headline), PDF’s (met Goodreader), tijdschriften (zoals Wired) en gebookmarkte artikelen (met Instapaper en Read it Later) te lezen **). Boeken lezen (toch één van mijn favoriete bezigheden) doe ik eigenlijks nauwelijks op de iPad, ook al gaat het kopen en downloaden van boeken via de Kindle App van Amazon erg gemakkelijk (via de iBook store kunnen nog geen recente boeken worden gekocht) ***). Een e-book reader zou ik de iPad dus zeker niet willen noemen. Bovendien zijn paperbacks inclusief verzendkosten nog steeds goedkoper dan de e-book versie.

Tot zover de ‘passieve’ kant van de iPad. Omdat fotograferen en filmen niet kan met de iPad (overigens wel het bewerken daarvan), blijft er aan de actieve kant eigenlijk één ding over: schrijven. En dat doe ik dan ook regelmatig: mailtjes maken en beantwoorden (via de standaard mail app), de agenda bijwerken (ook via de standaard app), notities maken (met Evernote) en aan concepten van blogs werken (met de Wordpress app, maar ook met Evernote). De batterij van de iPad gaat echt ongelofelijk lang mee (meer dan 10 uur), dus genoeg om er een hele dag mee te werken. Kortom, een ideaal apparaat. Maar natuurlijk blijft er altijd wat te wensen over.

Wat mis ik nog?
Een USB-poort? Zo 2009! Om bestanden uit te wisselen gebruik je ofwel iTunes (helaas nog wel via een draadje) ofwel een dienst als Dropbox. Dropbox maakt het uitwisselen van bestanden super makkelijk, omdat op alle apparaten waarop dit programma staat geïnstalleerd de bestanden gesynchroniseerd zijn (in de gratis versie tot 2GB). Verder is het uitwisselen van bestanden met anderen erg eenvoudig, omdat via de webversie van Dropbox een link naar het uit te wisselen bestand kan worden gemaakt.

Een camerafunctie? Mis ik ook niet. Als ik ergens een snapshot van wil maken, gebruik ik m’n iPhone wel ****). Omdat multitasken (nog) niet mogelijk is op de iPad, gebruik ik mijn iPhone behalve voor foto’s ook als invoerapparaat voor notities als ik iets op de iPad aan het lezen ben. Die notities worden vervolgens via Evernote automatisch gesynchroniseerd met mijn iPad.

Een telefoon? Laatst zei iemand tegen mij dat hij pas een iPad zou kopen als hij ermee kon bellen. Hoewel dat nu al zou kunnen via Skype, lijkt me dat niet echt handig, ook niet met headset ****). En hoewel ik de iPad vaak bij me heb, steek je die toch niet zo makkelijk bij je als je telefoon (dus een aparte telefoon blijft toch noodzakelijk).

Wat mis ik dan wel? De mogelijkheid om zonder kabel met iTunes mijn muziek, films en apps te synchroniseren, online TV-kijken op de iPad, annotaties kunnen maken op PDF’s (liefst met Goodreader) en de apps Uitzending Gemist en Nu.nl voor de iPad *****).  Wat het online TV-kijken betreft: niet alle uitzendingen zijn via streaming beschikbaar of te vinden in Uitzending Gemist. Ik wil mij bij wijze van uitzondering af en toe best aan de voorgeschreven kijktijden van de omroepen houden, maar dan toch graag op het apparaat naar mijn keuze. Ik vind de iPad nu al een venster op de wereld, maar met de mogelijkheid van TV-kijken, wordt het dat helemaal.

*) Voor de kijkers die zich na de laatste aflevering van Lost enigszins, uh, verloren voelen, heb ik het volgende alternatief in de aanbieding: FlashForward. Binnenkort (vanaf 1 juli) te zien op Veronica, met een aantal bekende gezichten uit Lost en een vleugje 24 (van dezelfde bedenkers namelijk), maar dan zonder die irritant rinkelende telefoons. Helaas heeft ABC besloten seizoen 2 te cancellen vanwege te lage kijkcijfers. Voor de liefhebbers van ABC-series heb ik daarom het volgende alternatief: Modern Family, een sitcom met trekjes van The Office en Everybody Loves Raymond (maar dan zonder de irritante ingeblikte lachsalvo’s). Voor seizoen 2 schijnt de opdracht al de deur uit te zijn.

**) In een afzonderlijke blogpost zal ik binnenkort de genoemde apps uitgebreider bespreken.

***) Dat komt, denk ik, omdat je elke bezigheid op de iPad in principe wilt afronden. Een boek lees je in de meeste gevallen niet in één keer uit.

****) Ik kan me overigens wel voorstellen dat een camerafuntie voor chatten of videobellen handig zou kunnen zijn.

*****) De apps die voor de iPhone zijn gemaakt kunnen op de iPad worden uitvergroot, maar het resultaat is het net niet: de letters zijn net iets te vaag en de resolutie van de video is net iets te laag.

iPad Wifi niet langer ‘uitverkocht’

Apple Store in Meatpacking District

Apple Store in Meatpacking District

Op 5 mei liepen we door het hippe Meatpacking District in New York en terwijl we op zoek waren naar het Gansevoort Hotel om op de rooftop bar (’The Plunge’) van het uitzicht op de Hudson en een drankje te genieten, liepen we bij toeval* tegen een Apple Store aan. Toch maar even binnen informeren of de Wifi-versie van de iPad inmiddels weer beschikbaar was. Ik schoot een blauwhemdige verkoper ** aan en … verrassing! de iPad zonder 3G was gewoon op voorraad. De transactie was daarna vrij snel rond. Hij gebruikte daarvoor een iPod touch met een case waarin een cardreader was verwerkt. Een speciale app wikkelt vervolgens de transactie af: even een handtekening (met je vinger) zetten, je e-mailadres opgeven en je krijgt de factuur toegemaild. Waarom werkt dat eigenlijk in alle winkels niet zo? Gewoon bij de verkoper afrekenen? ***

Uitzicht op iPad en Hudson

Uitzicht op iPad en Hudson

Zonder applaus, maar met iPad en aanwijzingen van de verkoper gingen we vervolgens naar het Gansevoort Hotel om de iPad uit te pakken en een drankje te nemen. U begrijpt dat dit een van de mooiere momenten van onze trip naar New York was.

* Mijn vrouw gelooft overigens niet in toeval.
**
De verkoper bleek erg vriendelijk en informeerde naar de kansen van het Nederlands elftal in Zuid-Afrika. WTF? Hij wist zelfs meer van het Nederlandse voetbal dan ik. Nou is daar niet zo heel veel voor nodig, maar van een Amerikaan had ik dat niet verwacht. Het bleek dan ook geen Amerikaan te zijn, maar een Ier die twee jaar geleden naar New York was verhuisd.
***Zodra zich echter een wachtrij achter de kassa begint te vormen, vervalt de mogelijkheid om bij een blauwhemd af te rekenen: ‘There’s a line sir!’.

Apple introduceert iPad 3G

Apple Store

Apple Store

Op 30 april kwam ik aan in New York en dezelfde avond toog ik met mijn zoon (en op zijn uitdrukkelijk verzoek) naar de Apple Store op Fifth Avenue. Het was daar, anders dan op de foto, ontzettend druk en Apple medewerkers in blauwe shirts waren bezig om een schifting te maken in het kooplustige publiek: zij die een iPad wilden kopen en zij die voor andere Apple producten kwamen. Ik had het me niet gerealiseerd, maar enkele uren daarvoor (om 5.00 pm) was net de iPad 3G geïntroduceerd. Regelmatig kwamen dus nieuwe iPad eigenaren onder applaus van Apple medewerkers naar buiten en toen wij eindelijk naar binnen mochten, kreeg mijn zoon een high-five met een ‘You’re gonna get an iPad!’ yell. Nee, het managen van een hype kun je gerust aan Apple overlaten.

iPad 3G

Teleurstelling
Via het glazen huis ga je met een trap naar beneden waar je in een door rode linten afgescheiden ruimte een verkoper krijgt toegewezen. En waag het niet zelf  op een blauwhemd af te lopen, want dat levert je de opmerking ‘Are we gonna stand in line, sir?’ op. Met het schaamrood op de kaken, ga je braaf naast zo’n blauwhemd staan wachten totdat je door een andere blauwhemd naar een rij kassa’s wordt gewenkt waar blijkbaar alleen maar iPads worden verkocht. Toen ik liet weten alleen geïnteresseerd te zijn in een wifi-versie zonder 3G, werd ik meewarig aangekeken: ‘We’re sorry sir, but they are out of stock right now’. Ik kon me wel op een wachtlijst laten plaatsen, maar dat kon uiteraard niet bij hem. Daarvoor moest ik me in het andere gedeelte tussen het winkelend publiek begeven en me tot een andere blauwhemd wenden. Dat hebben we dan maar gedaan, nadat we eerst uitgebreid een iPad hadden bepoteld, want een mooi apparaat blijft het natuurlijk wel. Met gemengde gevoelens, zonder iPad en zonder applaus kwamen we weer naar buiten. Later deze week nog maar eens proberen…

Categorieën:tablet Tags:, ,

iPad roundup: foto’s, kenmerken en video

27 januari 2010 Rick van Dijk View Comments

Het is zover. De Apple Tablet is geboren en heeft de naam iPad gekregen. Hier in het kort de kenmerken:

  • 10 uur batterijleven;
  • alle bestaande apps op iPad te gebruiken;
  • SDK komt vandaag uit om apps te herschrijven om de volledige functionaliteit van het scherm te gebruiken;
  • virtueel toetsenbord;
  • games, video, foto’s, muziek;
  • 16 – 64 GB harde schijf;
  • 1,5 inch dik, 9,7 inch IPS-scherm, 1,5 pound zwaar;
  • 1Ghz Apple A4 chip (van eigen makelij);
  • multitouch;
  • wifi voor alle en 3G voor sommige modellen (30 dollar voor onbeperkt internet, 15 dollar tot 250MB);
  • in juni/juli in Europa beschikbaar; in de VS over 60 dagen (Wifi-modellen) of 90 dagen (3G modellen)
  • geen flash, geen multitasking, geen telefoon;
  • docking station met toetsenbord apart verkrijgbaar;
  • live video in de apps (zoals bij kranten);
  • iBooks app: de iTunes voor boeken op basis van ePub formaat;
  • iWork: verzameling van apps;
  • prijs – afhankelijk van model – varieert van 499 tot 829 dollar.

Bekijk hier de video.

Apple Tablet (iSlate) mash-ups

25 januari 2010 Rick van Dijk View Comments

Onder de naam Apple MediaPad heb ik een tijdje mash-ups verzameld van de Apple Tablet / iSlate. Zal mij benieuwen of de versie die woensdag gepresenteerd wordt op een van deze mash-ups lijkt. Wie overigens woensdagavond de introductie wil volgen kan onder meer hier terecht.

Categorieën:e-reader, innovatie, tablet Tags:

Komt dat zien… de nieuwste creatie van Apple!

19 januari 2010 Rick van Dijk View Comments

Het is nu officieel: op 27 januari houdt Apple een event om zijn ‘latest creation’ te tonen. Iedereen hoopt op de tablet genaamd iSlate, maar voor hetzelfde geld maakt Steve van de gelegenheid gebruik om het nieuwe iPhone OS 4.0 te introduceren of de 22 inch iMac Touch. Als locatie is wederom gekozen voor Yerba Buena Center for the Arts (10.00 uur lokale tijd, 19.00 uur Nederlandse tijd).

Categorieën:tablet Tags:,
Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes