Archief

Archief voor de ‘kranten’ Categorie

Nieuws uit Wenen: tablets nog steeds hot voor krantenuitgevers

11 oktober 2011 Rick van Dijk View Comments
Kindle Fire

Kindle Fire

Gisteren was de eerste dag van de World Newspaper Week in Wenen. In de week van 10 tot 15 oktober vinden drie door de World Association of Newspaper (WAN) georganiseerde evenementen plaats: de IFRA expo, het Worldnewspaper Congres en het World Editors forum. Daarnaast vinden er nog andere evenementen plaats, zoals het International E-reading & Tablet Conference dat op dinsdag 11 oktober plaatsheeft. Op maandag 10 oktober was de eerste dag van de IFRA, een beurs met heel veel bedrijven die aan krantenbedrijven toeleveren. In toenemende mate zijn dat toeleveranciers van digitale systemen om bijvoorbeeld op tablets te kunnen publiceren. In een van de grote beurshallen was een hoekje ingericht, Media Port genaamd, waar thema’s behandeld werden. Op 10 oktober was dat onder meer tablet publishing, waarbij enkele krantenbedrijven lieten zien hoe zij de tablet hebben omarmd. Dat doen zij ieder op eigen wijze en ik zal hierna een paar voorbeelden.

iPad als krant
De Standaard uit België wil de iPad-lezers zoveel mogelijk het gevoel geven een krant te lezen: het design is niet gericht op clicken maar op scrollen en de app bevat kwalitatief goede (achtergrond)verhalen met een kop en een staart. De app bestaat sinds september 2010 en is redelijk succesvol met gemiddeld 3700 betaalde downloads per dag. Om de content op de iPad te krijgen maakt De Standaard gebruik van een zogenaamde ‘template drive approach’. Dat doen ze echter bijna allemaal: iedereen werkt met templates die ’smart’ of ‘intelligent’ zijn en die de content min of meer automatisch kunnen inlezen. Bij de een is de content voor de krant of het tijdschrift leidend (zoals bij de Italiaanse L’Espresso) waardoor soms nog zaken handmatig aangepast moeten worden, bij de ander is het CMS leidend en kunnen verschillende ‘kanalen’ (papier, tablet of smartphone) vrijwel automatisch gevuld worden, zoals bij Salzburger Nachrichten. Bij deze Oostenrijkse kwaliteitskrant is de iPad-versie van de krant, anders dan bij De Standaard, een geheel eigenstandige uitgave met video en interactieve elementen. Het is de bedoeling dan deze tablet-editie van de krant in november verschijnt, zeven dagen per week om acht uur ’s ochtends. Klinkt veelbelovend. In Nederland heeft NRC handelsblad soortgelijke plannen aangekondigd.

Native en web bases apps
Wordt in de hiervoor genoemde voorbeelden gekozen voor een native iPad- app; Shaw Media, een uitgever van lokale kranten zoals de Northwest Herald in de omgeving van Chicago, kiest voor web based apps. Overigens uitsluitend voor de iPad, dat dan weer wel. Grote voordeel volgens de uitgever is dat er veel beter inzicht is in wie de gebruiker is en wat hij of zij doet. Uit de gebruikersstatistieken blijkt bijvoorbeeld dat de meeste bezoekers van de internetsite tussen de middag langs komen; met de iPad wordt de site echter vooral ’s avonds bezocht. Verder groeien de bezoekcijfers bij de mobiele versies van de nieuwssites het hardst.

Trends en issues
Naast enkele krantenmannen (behalve de dame van de WAN die de presentaties aan elkaar praatte, waren het uitsluitend mannen) kwamen ook enkele consultants aan het woord. Aan de orde waren onder meer de willingness to pay en general issues met betrekking tot tablets. Het gepresenteerde onderzoek met betrekking tot de betalingsbereidheid is te vinden op de fticonsulting.com. Meest opvallende uitkomsten zijn dat tablet-gebruikers andere nieuwsvoorkeuren hebben dan internetgebruikers en dat de betalingsbereidheid het grootst is bij degenen die gewend zijn te betalen voor de papieren krant. Advies derhalve aan de krantenuitgevers: haal eerst en vooral krantenlezers over om op de (betaalde) tableteditie over te stappen.

Opvallend was overigens de grote voorkeur voor de iPad die aan de dag werd gelegd, zelfs in het geval van web bases apps. Daarnaast verwacht met echter veel van de Kindle Fire. Amazon wordt gezien als een nieuwe key player, waarbij -anders dan bij Google- het laten betalen voor content veel meer in de genen zit. Andere tips voor de krantenuitgevers (behalve het obligate: pas je workflow aan): ontwikkel een social media strategie (’mobile devices push the social web‘) en blijf je producten ontwikkelen (’the permanent beta‘).

Over toppers en persbeleid

9 november 2010 Rick van Dijk View Comments

Kent u de paragraaf over het persbeleid in het regeerakkoord? Nee? Dat kan kloppen, wat die is er namelijk niet. Zelfs het woord ‘pers’ komt er niet in voor: u komt het alleen tegen in samenstellingen als personen (vooral als ze ongewenst zijn), supersnelwegen (nee, niet de digitale) en toppers (nee, niet Joling c.s.). Het woord ‘media’ is wel in het regeerakkoord te vinden. Er is zelfs een hele paragraaf gewijd aan het mediabeleid. Maar juicht u niet te vroeg: daar wordt alleen het omroepbeleid mee bedoeld en dat staat vooral in het teken van het stapsgewijs verlagen van de uitgaven aan de publieke omroep vanaf 2013.

De toppers 2011

U zult met mij eens zijn dat een mediabeleid hoort te gaan over pers, omroep èn internet. En het liefst in onderlinge samenhang bezien. Recente uitspraken in politiek Den Haag stemmen echter wat dat betreft niet hoopvol. Kamerlid Anouchka van Miltenburg liet weten dat in haar visie omroepen niet meer op internet actief mogen zijn, tenzij het direct is afgeleid is van de hoofdtaak, zoals Uitzending Gemist. Ik zal hier niet de discussie overdoen die op internet is losgebarsten naar aanleiding van dit standpunt *) en ik zal opmerkingen over het Stenen Tijdperk laten voor wat ze zijn, maar het vormt wel een goede opmaat voor een aantal suggesties die mooi kunnen passen in de naar aanleiding van deze discussie door mediaminister Van Bijsterveldt aangekondigde uitwerking van de mediaplannen die in het regeerakkoord zijn opgenomen.

Daar gaan we:

  • maak de publieke omroep en in ieder geval haar internetactiviteiten reclamevrij;
  • laat de publieke omroep haar producten delen, van programmagegevens tot omroepproducties;
  • schaf de barrières af die samenwerking tussen pers en omroep in de weg staan, te beginnen in de regio;
  • laat de publieke omroep zich op internet vooral bezighouden met innovatie en stel de opgedane kennis aan iedereen beschikbaar.

Ik zou daar nog graag aan toe willen voegen: En zolang de publieke omroep nog niet reclamevrij is, laat een deel van de opbrengsten ten goede komen aan de pers. De mediaminister mag jaarlijks 4% van deze opbrengsten in het Stimuleringsfonds voor de pers stoppen. In 2010 was dat 8 miljoen, bedoeld voor innovatie in de pers. En in 2011? Het nettoresultaat van de Ster in 2009 bedroeg 190 miljoen. Dat is dan 7,6 miljoen voor de pers. Een schijntje zult u zeggen, maar toch mooi om de scherpe kantjes van het mediabeleid af te vijlen. Maar in de wandelgangen wordt gefluisterd dat dit bedrag volgend jaar niet voor de pers beschikbaar komt. Wat zou er niet mooier zijn dan dat geld in te zetten voor het faciliteren van samenwerking en het delen van kennis en producten? Daar profiteert iedereen van, brengt meer samenhang in het mediabeleid en maakt minister Van Bijsterveldt wat mij betreft – om in termen van het regeerakkoord te blijven – de topper van het jaar!

*) Zie onder meer de columns van Erwin Blom, Maarten Reijnders, Laurens Verhagen en Ambroos Wiegers.

Nieuws op maat op de iPad? Ja graag!

ipad+news

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: ik heb geen abonnement meer op een papieren krant *). Kranten lezen doe ik nog wel, maar dat is ofwel een gratis exemplaar (bij voorkeur De Pers) of een los aangeschaft exemplaar (het FD door de week en het AD vanwege het regionale nieuws in het weekend). Verder kijk ik het journaal (op tv of via de iPhone/iPad), browse door nu.nl of lees RSS-feeds. Waarom heb ik geen abonnement meer? Te veel geld voor nieuws dat niet op mijn behoeften is toegesneden. De krant wil alles voor iedereen zijn en dat lijkt prachtig, maar waarom zou ik daarvoor betalen? Verderop meer daarover.

Digitale krant
De digitale krant heeft in potentie voor mij betere papieren. Ik heb enige tijd terug een jaar een abonnement gehad op de digitale NRC voor de iLiad van iRex. Het lezen daarvan was echter geen onverdeeld genoegen, dus daar ben ik gauw mee opgehouden. Wat dat betreft zien de digitale edities van kranten voor de iPad er een stuk beter uit. In Nederland zijn die er overigens nog nauwelijks **).  NRC is één van de weinige kranten waar je een abonnement op de digitale krant voor de iPad kunt nemen ***). De krant is op twee manieren te lezen, zowel in de traditionele kranten lay-out als in een meer lineaire vorm. Maar enige verrijking van de content (extra foto’s, video, hyperlinks, het delen van content, advertenties) is ver te zoeken. Verder heeft de Persgroep aangekondigd ‘hoogstwaarschijnlijk in september’ met een iPad-app voor zijn kranten te zullen komen. Afgaande op dit artikel in de Volkskrant valt te vrezen dat de iPad-app vergelijkbaar zal zijn met die van NRC ****). Zowel NRC als Volkskrant zijn overigens ook met Pressreader te lezen, een app die toegang biedt tot honderden internationale kranten die per stuk zijn aan te schaffen (voor 99 dollarcent) of allemaal tegelijk toegankelijk zijn voor 10 dollar in de maand. Het is mogelijk de kranten te doorzoeken, vergelijkbare artikelen te vinden en artikelen te mailen. Veel waar voor je geld dus.

NU.nl
In vergelijking met de Nederlandse kranten doet NU.nl het een stuk beter door een dag voor de officiële introductie van de iPad in Nederland met een eigen app te komen. De app ziet er prachtig uit met video, foto’s, populaire onderwerpen op twitter, de mogelijkheid om berichten te delen via twitter (helaas niet via de mail) en is bovendien gratis. Volgens mij bouwt NU.nl hiermee een voorsprong op die voor de Nederlandse kranten moeilijk in te halen zal zijn, zeker als ze vast blijven houden aan een digitale krant met een statisch karakter.

Bereidheid om te betalen
Om consumenten (en dus ook mij) te laten betalen voor nieuws, is echter meer nodig dan een app als van NU.nl. Al langer pleit ik voor een iTunes model voor nieuws. Ik citeer even uit eigen werk (april 2009):

Al eerder ben ik op basis van de long tail tot de gedachte gekomen dat een iTunes-achtig model waarschijnlijk een oplossing biedt, al dan niet gekoppeld aan de mogelijkheid van microbetalingen (zoals legalsounds.com) of een abonnement (zoals Last.fm). Kern van dit model: het stelt de gebruiker centraal, de content is op itemniveau beschikbaar, het aanbod is groot en makkelijk doorzoekbaar, er is een gebruiksvriendelijke interface, de gebruiker is bereid te betalen voor de content èn er is een gebruiksvriendelijk apparaat waarop de content geconsumeerd kan worden. Als het met muziek lijkt te werken, waarom dan niet met nieuwsitems?

Het gebruiksvriendelijke apparaat is er inmiddels en ook lijkt de consument bereid te betalen voor nieuws op maat, zoals bleek uit recent onderzoek dat in opdracht van het Stimuleringsfonds is uitgevoerd door PWC. En ook een Amerikaans onderzoek biedt aanwijzingen in die richting. Kortom, iedereen is er klaar voor. Nu de Nederlandse krantenuitgevers nog.

*) En dat al ruim twee jaar niet meer. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar wel als je werkt waar ik werk.
**) Enkele buitenlandse voorbeelden: de Wall Street Journal (gedeeltelijk gratis en verrijkt met video, foto’s en reclame), The Guardian (nieuwsfoto’s), New York Times (gratis selectie van artikelen) en USA Today (meest uitgebreide en bovendien gratis).
***) Tot voor kort kon je daar een gratis proefabonnement voor zes weken op nemen, maar dat aanbod is volgens mij vervallen.
****) Deze aankondiging kon natuurlijk niet uitblijven nadat bekend was geworden dat de voormalige hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Broertjes, had laten weten nog nooit een iPad te hebben vastgehouden.

Kansen voor uitgevers van digitale content

PWC rapport

Vandaag heeft het Stimuleringsfonds voor de Pers het onderzoek ‘De transitie naar digitale proposities in de krantenindustriegepubliceerd. Dit onderzoek naar de betalingsbereidheid van consumenten is uitgevoerd door PWC en biedt aanknopingspunten voor uitgevers (niet alleen voor krantenuitgevers overigens) om verdienmodellen verder te ontwikkelen, vooral nu in binnen- en buitenland voorzichtige stappen worden gezet om journalistieke content achter een betaalmuur te zetten.

Consumentenvoorkeuren
De bereidheid tot betalen voor digitale journalistieke content is vaker onderzocht en de resultaten waren zeer wisselend. Het grote verschil met eerdere onderzoeken is dat PWC diepgaand de voorkeuren van consumenten heeft onderzocht via een methode waarbij verschillende proposities (gratis, betaald, aanvullende diensten, nieuwsduiding, losse artikelen, artikelen gebundeld naar thema) aan de geënquêteerde werden voorgelegd. Hieruit bleek dat ruim 21% bereid was te betalen. De bereidheid is het hoogst bij reizigers openbaar vervoer, jongvolwassenen, gebruikers van smartphones, hoogopgeleiden, bovenmodale inkomens en abonnees op dagbladen.

bereidheid tot betalen

Percentage dat bereid is te betalen voor...

Betalingsbereidheid van abonnees en niet abonnees (bedrag omgerekend naar gemiddelde prijzen per week)

Betalingsbereidheid van abonnees en niet abonnees (bedrag omgerekend naar gemiddelde prijzen per week)

betalingsbereidheid overigen

Betalingsbereidheid van openbaar vervoerreizigers, jongvolwassenen en smartphone gebruikers

Nieuws op maat
Door de consument wordt een sterke voorkeur aan de dag gelegd voor losse artikelen, al dan niet gebundeld naar thema, waardoor de mogelijkheid ontstaat om naar eigen wens een nieuwspakket samen te stellen, ook op basis van artikelen van verschillende uitgevers (via het strippenkaartmodel).   Het pakket waar de grootste voorkeur naar uitgaat is regionaal nieuws. De bereidheid om voor dit pakket te betalen is echter lager dan bijvoorbeeld voor financieel nieuws.

Nieuws op maat waarin consumenten die bereid zijn te betalen specifiek geïnteresseerd zijn

Nieuws op maat waarin consumenten die bereid zijn te betalen specifiek in geïnteresseerd zijn

Betalingsbereidheid per type nieuws

Betalingsbereidheid per type nieuws

Motivatie om te betalen
Een belangrijke conclusie is verder dat bij de doelgroep die niet bereid is te betalen voor digitale content, een aantal bezwaren (redenen) bestaat die door de uitgevers kan worden weggenomen of verkleind. Het door deze groep genoemde bezwaar van een laag betalingsgemak kan bijvoorbeeld door de aanbieders worden verbeterd. Hetzelfde geldt volgens de onderzoekers voor de (gepercipieerde) kwaliteit of prijszetting.

Reden om wel te betalen voor online nieuws

Reden om wel te betalen voor online nieuws

reden om niet te betalen

Reden om niet te betalen voor online nieuws


Nieuws op de iPad?

Aan consumenten is ook de vraag voorgelegd op welke manier ze online nieuws (zowel gratis als betaald) tot zich nemen. De desktop blijkt veruit favoriet.

Het mediumtype waarmee online nieuws gelezen wordt.

Het mediumtype waarmee online nieuws gelezen wordt

Als iPad bezitter ben ik erg benieuwd naar de digitale krantenversies die de uitgevers voor dit apparaat gaan uitbrengen. Het onderzoek dat door PwC is uitgevoerd biedt volgens mij voldoende inspiratie om hun kranten-app vorm te geven.

iPad roundup: foto’s, kenmerken en video

27 januari 2010 Rick van Dijk View Comments

Het is zover. De Apple Tablet is geboren en heeft de naam iPad gekregen. Hier in het kort de kenmerken:

  • 10 uur batterijleven;
  • alle bestaande apps op iPad te gebruiken;
  • SDK komt vandaag uit om apps te herschrijven om de volledige functionaliteit van het scherm te gebruiken;
  • virtueel toetsenbord;
  • games, video, foto’s, muziek;
  • 16 – 64 GB harde schijf;
  • 1,5 inch dik, 9,7 inch IPS-scherm, 1,5 pound zwaar;
  • 1Ghz Apple A4 chip (van eigen makelij);
  • multitouch;
  • wifi voor alle en 3G voor sommige modellen (30 dollar voor onbeperkt internet, 15 dollar tot 250MB);
  • in juni/juli in Europa beschikbaar; in de VS over 60 dagen (Wifi-modellen) of 90 dagen (3G modellen)
  • geen flash, geen multitasking, geen telefoon;
  • docking station met toetsenbord apart verkrijgbaar;
  • live video in de apps (zoals bij kranten);
  • iBooks app: de iTunes voor boeken op basis van ePub formaat;
  • iWork: verzameling van apps;
  • prijs – afhankelijk van model – varieert van 499 tot 829 dollar.

Bekijk hier de video.

Over Google, betaalde content en Next2News

30 november 2009 Rick van Dijk View Comments

Voor een aardig overzicht hoe Google over het ontsluiten van betaalde content denkt, lees dit interview met Josh Cohen van Google News. Hieruit het volgende overzicht:

Free Content: Content is free. Google can index an entire story to make it searchable. People can find the story in Google and read the entire thing for free.

First Click Free: Content is behind a paywall. Google is allowed past and can index the entire story to make it searchable. People can find it in Google and read the entire thing for free. From that story, people cannot click to read other stories at the same publication for free (hence, the “first click free” name). However, people can potentially go back to Google, find another article from the same site, click to it from Google and read that.

Subscription: Content is behind a paywall [or requires free registration to read]. Google is allowed past and can index the entire story to make it searchable. People can find it in Google. They can only read the entire thing if they pay [or register].

Preview: Content is behind a paywall [or requires free registration to read]. Google is NOT allowed past to index the entire story to make it searchable. People can find it in Google only based on the preview content. They can only read the entire thing if they pay [or register].

Overigens werken alle vier deze opties alleen binnen Google News, de opties Subscription en Preview werken niet binnen Google Search. Dat heeft vooral een groot nadeel voor uitgevers die hun content tegen betaling beschikbaar willen stellen, maar als gevolg daarvan niet meer vindbaar zijn met Google Search.

Next2News
In plaats van lezers kun je natuurlijk ook adverteerders voor de content laten betalen en het Nederlandse Next2News heeft dit op een innovatieve manier uitgewerkt door advertenties rechtstreeks aan een artikel te koppelen. Het idee bestaat al langer, maar dit is voor het eerst dat ik het in de praktijk zie gebracht. Het maakt het mogelijk dat artikelen op Long Tail-achtige wijze beschikbaar worden gesteld, waardoor de gebruiker zijn eigen nieuwsmenu kan samenstellen zonder dat de eigenaar of auteur inkomsten misloopt. Ben erg benieuwd hoe het met dit initiatief verder zal gaan.

Apple tablet brengt iTunes voor kranten dichterbij

24 augustus 2009 Rick van Dijk View Comments

In een aardig overzichtsartikel van The Observer over de mogelijke komst van de Apple iTablet staat de volgende opmerking: ‘It might also prove the launchpad for an “iTunes for newspapers”, allowing commuters to read news on screen instead of in print. Even magazines might be reproduced convincingly on the high-resolution screen.’ Dat zou inderdaad fantastisch zijn en ik zou er niet van op kijken als daar dan ook een slim betaalmodel aan gekoppeld wordt. Zie ook dit artikel op newsy.nl.

Via Guardian

Categorieën:kranten, tablet Tags:,

Oudste krant van Nederland op internet

10 januari 2006 Rick van Dijk View Comments

Op 8 januari 1656 bracht Abraham Casteleyn in Haarlem de eerste Weeckelycke Courante van Europa uit. De krant, vanaf 1664 beter bekend als de Oprechte Haarlemsche Courant, verschijnt nog steeds als Haarlems Dagblad/Oprechte Haarlemsche Courant. Daarmee is deze krant één van de oudste ter wereld.
Ter gelegenheid van de 350-ste verjaardag van de Oprechte Haarlemse Courant is op de website van Museum Enschedé het allereerste exemplaar van deze krant te lezen.

Categorieën:kranten Tags:
Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes