Start > innovatie, kranten, tablet > Nieuws op maat op de iPad? Ja graag!

Nieuws op maat op de iPad? Ja graag!

ipad+news

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: ik heb geen abonnement meer op een papieren krant *). Kranten lezen doe ik nog wel, maar dat is ofwel een gratis exemplaar (bij voorkeur De Pers) of een los aangeschaft exemplaar (het FD door de week en het AD vanwege het regionale nieuws in het weekend). Verder kijk ik het journaal (op tv of via de iPhone/iPad), browse door nu.nl of lees RSS-feeds. Waarom heb ik geen abonnement meer? Te veel geld voor nieuws dat niet op mijn behoeften is toegesneden. De krant wil alles voor iedereen zijn en dat lijkt prachtig, maar waarom zou ik daarvoor betalen? Verderop meer daarover.

Digitale krant
De digitale krant heeft in potentie voor mij betere papieren. Ik heb enige tijd terug een jaar een abonnement gehad op de digitale NRC voor de iLiad van iRex. Het lezen daarvan was echter geen onverdeeld genoegen, dus daar ben ik gauw mee opgehouden. Wat dat betreft zien de digitale edities van kranten voor de iPad er een stuk beter uit. In Nederland zijn die er overigens nog nauwelijks **).  NRC is één van de weinige kranten waar je een abonnement op de digitale krant voor de iPad kunt nemen ***). De krant is op twee manieren te lezen, zowel in de traditionele kranten lay-out als in een meer lineaire vorm. Maar enige verrijking van de content (extra foto’s, video, hyperlinks, het delen van content, advertenties) is ver te zoeken. Verder heeft de Persgroep aangekondigd ‘hoogstwaarschijnlijk in september’ met een iPad-app voor zijn kranten te zullen komen. Afgaande op dit artikel in de Volkskrant valt te vrezen dat de iPad-app vergelijkbaar zal zijn met die van NRC ****). Zowel NRC als Volkskrant zijn overigens ook met Pressreader te lezen, een app die toegang biedt tot honderden internationale kranten die per stuk zijn aan te schaffen (voor 99 dollarcent) of allemaal tegelijk toegankelijk zijn voor 10 dollar in de maand. Het is mogelijk de kranten te doorzoeken, vergelijkbare artikelen te vinden en artikelen te mailen. Veel waar voor je geld dus.

NU.nl
In vergelijking met de Nederlandse kranten doet NU.nl het een stuk beter door een dag voor de officiële introductie van de iPad in Nederland met een eigen app te komen. De app ziet er prachtig uit met video, foto’s, populaire onderwerpen op twitter, de mogelijkheid om berichten te delen via twitter (helaas niet via de mail) en is bovendien gratis. Volgens mij bouwt NU.nl hiermee een voorsprong op die voor de Nederlandse kranten moeilijk in te halen zal zijn, zeker als ze vast blijven houden aan een digitale krant met een statisch karakter.

Bereidheid om te betalen
Om consumenten (en dus ook mij) te laten betalen voor nieuws, is echter meer nodig dan een app als van NU.nl. Al langer pleit ik voor een iTunes model voor nieuws. Ik citeer even uit eigen werk (april 2009):

Al eerder ben ik op basis van de long tail tot de gedachte gekomen dat een iTunes-achtig model waarschijnlijk een oplossing biedt, al dan niet gekoppeld aan de mogelijkheid van microbetalingen (zoals legalsounds.com) of een abonnement (zoals Last.fm). Kern van dit model: het stelt de gebruiker centraal, de content is op itemniveau beschikbaar, het aanbod is groot en makkelijk doorzoekbaar, er is een gebruiksvriendelijke interface, de gebruiker is bereid te betalen voor de content èn er is een gebruiksvriendelijk apparaat waarop de content geconsumeerd kan worden. Als het met muziek lijkt te werken, waarom dan niet met nieuwsitems?

Het gebruiksvriendelijke apparaat is er inmiddels en ook lijkt de consument bereid te betalen voor nieuws op maat, zoals bleek uit recent onderzoek dat in opdracht van het Stimuleringsfonds is uitgevoerd door PWC. En ook een Amerikaans onderzoek biedt aanwijzingen in die richting. Kortom, iedereen is er klaar voor. Nu de Nederlandse krantenuitgevers nog.

*) En dat al ruim twee jaar niet meer. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar wel als je werkt waar ik werk.
**) Enkele buitenlandse voorbeelden: de Wall Street Journal (gedeeltelijk gratis en verrijkt met video, foto’s en reclame), The Guardian (nieuwsfoto’s), New York Times (gratis selectie van artikelen) en USA Today (meest uitgebreide en bovendien gratis).
***) Tot voor kort kon je daar een gratis proefabonnement voor zes weken op nemen, maar dat aanbod is volgens mij vervallen.
****) Deze aankondiging kon natuurlijk niet uitblijven nadat bekend was geworden dat de voormalige hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Broertjes, had laten weten nog nooit een iPad te hebben vastgehouden.

  • http://twitter.com/Loth Theo Loth

    Probeer Flipboard eens. Nog erg USA gericht en technisch niet volmaakt maar een (voor mij) nieuwe ervaring op het gebied van selectie en presentatie van nieuws en achtergrond.

  • http://twitter.com/ARvanDijk Rick van Dijk

    Flipboard heb ik inmiddels (mijn aanvraag was nog 'in behandeling' toen ik de post schreef) en ik moet zeggen: werkt erg goed. Vooral doordat je sneller de inhoud van artikelen kunt scannen waar je via twitter door anderen op wordt gewezen. Ben zo al wat aardige artikelen op het spoor gekomen (o.a. deze: http://www.smashingmagazine.com/2010/08/11/the-...).

  • Peter Luit

    Probeer ook ens BBC News of Pulse, bide in hoge mate zelf te configureren. In Pulse kan je op eenvoudige wijze je eigen gewenste RSS feeds in laten lopen, gewoon geïntegreerd met nieuws van andere bronnen. Maar ook de BBC app is voor wat betreft configureerbaarheid erg mooi gemaakt.

    Ik zie een duidelijk trend dat titel en inhoud op mobiele apparaten steeds makkelijker ontkoppeld kunnen worden. Wat ons echter opvalt binnen het project nieuwsmarkt.nl, is dat met name grotere uitgevers erg huiverig zijn voor dit soort bewegingen, vooral als ze de controle kwijt raken over hun adverteerders onder invloed van filters en profielen, die de lezers zelf instellen. In dat laatste zie ik echter een veel meer gestuurde mogelijkheid voor het relevant voeren van campagnes richting de adverteerders. Maar later dit jaar meer over dit onderzoek.

  • http://twitter.com/ARvanDijk Rick van Dijk

    Ben erg benieuwd naar de resultaten van het onderzoek, Peter. In de tussentijd ga ik Pulse eens proberen. Heb er veel goede dingen over gelezen.

  • http://digicatie.nl/applicaties/kranten-en-itunesabos-flipboard/ Kranten en iTunesabo’s = Flipboard | Digicatie

    [...] de toekomst betekenen voor een meer micro content-gerichte aanbieding van nieuws. Zoals meerdere mensen reeds aangaven ligt de toekomst van de kranten meer op het aanbieden van nieuws op maat, hetzij op artikelniveau [...]

blog comments powered by Disqus
Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes