Start > lifehacking > Apple, wat maak je me nou?

Apple, wat maak je me nou?

Laat ik voorop stellen dat ik een groot liefhebber van de producten van Apple ben. Het begon enkele jaren geleden met de aanschaf van een iPod in Amerika, een jaar later gevolg door de aanschaf van een iMac, vervolgens (weer een jaar later) van een iPhone en eind vorig jaar een MacBook Pro. Vorige week kreeg ik van mijn kinderen voor mijn verjaardag* een Magic Mouse cadeau en het volgende product staat alweer op mijn verlanglijstje: u raadt het al, de iPad.

U ziet, een groter fan bestaat er niet.

De alerte lezer zal denken: ‘Hoor ik daar een maar?’ Ja beste lezer, er is inderdaad een maar. Die maar heeft alles te maken met de manier waarop Apple omgaat met een defect van mijn MacBook. Lees en huiver.

Ongeveer anderhalve maand geleden wilde mijn MacBook de batterij niet meer opladen. Speurwerk op internet leerde dat dat vaker voorkomt, maar de geadviseerde tips en trucs mochten niet baten. Daarom een mailtje gestuurd naar de lokale dealer (iFactors) over een mogelijke reparatie. Die antwoordde dat ze mijn MacBook best wilden innemen, maar suggereerde eerst een telefoontje naar de Apple Helpdesk (Apple Care: 0800-0200570) te plegen. Zo gezegd, zo gedaan. De jongeman die ik uiteindelijk aan de lijn kreeg, ging voortvarend aan de slag met het uitvoeren van de eerder genoemde tips en trucs, maar uiteraard zonder resultaat. Toen hij suggereerde om de batterij er ‘even uit te halen en er weer in te zetten’ begon ik de rest van mijn vertrouwen in zijn deskundigheid te verliezen, omdat het bij de nieuwste MacBooks in tegenstelling tot de oudere modellen niet mogelijk is om zelf de batterij te vervangen. Tot slot adviseerde hij mij dan toch de Macbook bij de erkende Apple Service Provider (AASP) langs te brengen, in mijn geval X-alt Systems. X-alt nam zonder problemen mijn MacBook in, constateerde dat de batterij inderdaad niet wilde opladen en sprak de verwachting uit dat het met een weekje (eind januari) wel gefixed zou zijn. Niets bleek minder waar.

Twee weken nadat ik mijn MacBook had ingeleverd informeerde ik maar eens voorzichtig of ik ‘m al op kon komen halen. Dat bleek niet het geval. X-alt had geconstateerd dat een andere batterij in mijn MacBook wel werd opgeladen, maar er bleek nog geen nieuwe batterij besteld te zijn. Dat zou volgens degene die ik aan de lijn had op korte termijn gebeuren. Nadat ik een week later nog maar weer eens belde of mijn MacBook gereed was, kreeg ik de reactie dat X-alt geen toestemming van Apple kreeg om de batterij te vervangen. Het gaat blijkbaar als volgt: X-alt heeft een diagnostische USB-stick die een code genereert. Deze code wordt doorgegeven aan Apple, waarna er een code teruggezonden wordt die aangeeft wat er moet/mag gebeuren. Als deze code met CS begint, dan zit je goed. Zo niet, dan ben je de lul/pineut/sigaar**. Mijn code begon dus niet met CS, wat betekende dat X-alt de batterij niet onder garantie mocht vervangen. Men adviseerde mij Apple rechtstreeks daarover te benaderen.

Apple was van harte met mij eens dat het erg vreemd was dat X-alt constateerde dat het vervangen van de batterij het probleem oploste, maar vervolgens geen toestemming kreeg de batterij te vervangen. Ze zouden er werk van maken. In de verwachting dat alles goed zou komen, belde ik een paar dagen later (we spreken dan inmiddels over half februari) met X-alt of ik langs kon komen om de MacBook op te halen. Weer mis. X-alt had nog steeds niet de goede code ontvangen, maar had bericht van Apple gekregen dat ze een chatsessie moesten opstarten met de experts in de VS. Maar daar hadden ze geen zin an: kostte teveel tijd.  Op mijn vraag of ik mijn MacBook dan ongerepareerd op kon komen halen kreeg ik als antwoord dat ik dan wel 60 euro aan onderzoekskosten moest aftikken. Staat in de kleine letters van de reparatie-overeenkomst meneertje! Flink boos worden hielp niet, dus onverrichter zake nog een keer rechtstreeks met Apple gebeld. Weer waren ze van harte met mij eens dat de zaak opgelost moest worden en ze zouden er voor zorgen dat X-alt de felbegeerde CS-code zou krijgen om de batterij te vervangen.

Vol vertrouwen ging ik vervolgens een weekje met de kids op vakantie met het idee dat ik daarna eindelijk weer op mijn MacBook zou kunnen werken. Afgelopen vrijdag gebeld en wat denkt u? Wel een CS-code gekregen, maar niet eentje op basis waarvan de batterij vervangen kan worden. WTF? X-alt zou meteen contact opnemen met Apple. Via de mail weliswaar, want rechtstreeks bellen met AppleCare mogen zij niet. Vervolgens vrijdag niets meer vernomen.

Resultaat: bijna anderhalve maand verder en nog steeds mijn MacBook niet terug. Wat te doen? Eerste stap: deze blogpost***. Volgende stap: morgen maar weer eens bellen. En dan? Radar? Kassa? Wordt vervolgd…

Update 9 maart 2009: Vorige week gebeld met X-alt Systems en wat bleek? Ze hadden verzuimd de database te verversen. De sukkels. Na verversing bleek Apple wel degelijk toestemming te hebben gegeven de batterij te vervangen. Zulks is geschied en deze update schrijf ik dan op mijn MacBook Pro.

* Op 24 februari, toevallig ook de geboortedag van Steve Jobs, alleen hij is van ‘55 en ik van ‘66.
** Doorhalen wat voor u niet van toepassing is.
*** Never underestimate the power of internet!

Categorieën:lifehacking Tags:, , , ,
blog comments powered by Disqus
Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes